اخبار سینمای جهان (Star Wars)
کارگردان «استار وارز 8» اخراج شد
به نقل از بانی فیلم : در حالی که قسمت هفتم «استار وارز» مدتی است که ساخته و آماده پخش شده و از 4 دی ماه امسال در سطح دنیا اکران خواهد شد، هفته پیش گزارش شد که جاش ترنک از کارگردانی قسمت هشتم که زمان پخش آن زودتر از 2018 نخواهد بود، خلع و از این پروژه اخراج شده است.
ترنک مدعی است تصمیم مربوط به قطع همکاری با پروژه «جنگ ستارههای 8» یک اقدام شخصی و به خواست خود او بوده اما گزارش رسانههای غرب چیزی خلاف این را میگویند. نظریه حاکم این است که رفتار ترنک در زمان ساخت نسخه جدید فیلم «چهار شگفتانگیز» به قدری غیر معمول و نا حرفهای بوده که مجریان طرح «استار وارز 8» دچار نگرانی شده و خطرات این کار را در ذهن خود بررسی کرده و سرانجام وی را کنار گذاشتند. ترنک 30 ساله از 15 فروردین امسال که در اقدامی غیر منتظره در یک مراسم گرامیداشت ساخت قسمتهای هفتم و هشتم «جنگ ستارهها» در آنا هایم آمریکا شرکت نکرد، تعجب ناظران و شاید برخی مجریان این طرحها را نسبت به خویش فزونی بخشیده بود. در آن زمان هم سران والت دیسنی که دو سال و 7 ماه است امتیاز کلیه فیلمها و فعالیتهای «Star Wars» را از جورج لوکاس خریداری کردهاند و خود ترنک برای لاپوشانی موضوع مسئله بیماری وی را مطرح کردند ولی برخی منابع آگاه در داخل استودیوی دیسنی و «لوکاس فیلم» (که آن نیز بعد از واگذاری امتیاز ساخت فیلمها به دیسنی تحت تملک این فرد قرار گرفته است) گفتند که حقیقت چیزی جز این است و مدیران دو استودیو از ترنک خواستهاند به مراسم نیاید تا آنها مسئله ادامه حضور او در پروژه «جنگ ستارهها 8» را از نو بررسی کنند و ببینند که مایل به ادامه همکاری با وی هستند یا خیر.
سگهای آسیب رسان!
یکی از مواردی که توسط رسانههای غربی گزارش شده، آسیب عظیمی است که چندین
سال سگ متعلق به ترنک در زمان فیلمبرداری «Fantastic Four» به یک خانه
اجارهای شرکت فاکس وارد کردهاند. این منزل برای برخی امور جنبی مرتبط با
فیلم در اختیار عوامل تولید فیلم بود و در نتیجه جاش ترنک از آن سود جست
ولی او آنقدر سگهای متعدد و متنوع دارد که وقتی آنها را به این خانه برد
و در اکثر ساعات نیز محلهای فیلمبرداری بسر میبرد، سگها در غیاب وی
هرکار خواستند با آن خانه انجام دادند و ویرانهای از آن به جای گذاشتند.
در نهایت صدمات وارده به این خانه که در نیو اورلینز قرار داد، 100هزار
دلار برآورد شد و یک مقام آگاه میگوید قسمت اعظم این مبلغ حاصل
دستهگلهایی است که سگهای ترنک به آب دادهاند!
تازه کار اما...
ترنک هرچند جوان و تازهکار است اما در پیشینهاش ساخت یک فیلم ابر
قهرمانی دیگر مثل «Chronicle» نیز دیده میشود که با روش کاری موسوم به
Found Footage ساخته و در سال 2012 اکران شد و در آن زمان بیشتر از امروز
صحبت از استعدادهای او در میان بود تا دردسرسازیهایش. یک مقام اجرایی
مرتبط با فیلم «Chronicle» در دل بهار 2015 یعنی سه سال بعد از اکران این
اثر سینمایی میگوید: «شکی نیست که ترنک استعداد زیادی دارد و در مورد مردی
صحبت میکند که میتواند یک قصه متوسط را به فیلمی خوب تبدیل کند. من این
را میدانم که فیلمی همچون «Chronicle» را اصلاً نمیتوان تصادفی و بر حسب
اتفاق ساخت. در عین حال او آدمی است که باید خصلتهایش مدیریت و در مجرای
درست از آن استفاده شود. او مثل آدمهایی است که بدلیل کثرت استعدادها و
توانش و کمبود وقت نمیتواند آنها را به درستی اداره و مدیریت کند و در
نتیجه به بیراهه میرود. چیزهایی هست که ترنک ندارد اما به مرور زمان قابل
کسب کردن است.»
اگر کین برگ و پارکر نبودند...
برخی منابع دیگر خبری ضمن تأیید روند فوق میگویند ترنک به رغم مردد
بودنهای گاه به گاهش و این که تمایلی به گفتگو و تعاملی با دیگران نشان
نمیداد، کار تولید نسخه جدید «چهار شگفتانگیز» را با مهارت لازم و به شکل
مورد نظر انجام میداد و در کارگردانی آن ضعفی را از خود آشکار نمیساخت.
بعضی اخبار دیگر در نقطه تقابل بر این تأکید میورزند که اگر دخالتهای
تهیهکنندگانی چون سایمون کین برگ و هاچ پارکر در کار نبود، فیلم به مشکل
اساسی برخورد میکرد و ترنک آدمی نشان نمیداد که به تنهایی بتواند ان
ماجرا را جمع کند و به سامان برساند.
تداخل کارها
هرچه هست در فاصله فقط سه ماه تا اکران عمومی نسخه جدید «چهار شگفت انگیز»
تکرار چند صفحه آن و بهتر بگوییم گرفتن مجدد چند نمای آن الزامی شده است و
این برای بازیگران حاضر در این صحنهها شامل مایلز تلر، کیت مارا و مایکل
بی جردن به سبب اشتغالات آنها در سایر پروژهها بسیار دشوار بوده است. به
عنوان مثال مایلز تلر مشغول بازی در فیلم «سلاحها و نخاله» ساخته تاد
فیلیپس بوده است و پارکر کین برگ تهیهکنندگان فیلم مشکلات زیادی در راه
قانع کردن تلر و امثال او برای جدا شدن ولو موقتی از پروژههای فعلیشان و
فیلمبرداری مجدد این صحنهها داشتهاند. اضافه بر این مسئولیتهای گرفتن
مجدد این صحنهها برای خود آنها نیز آزاردهنده بوده زیرا آنها مشغول تهیه
قسمت هشتم سری فیلمهای کمیک استریپی «مردان ایکس» هم بودهاند و باید با
جدا کردن موقتی خود از این پروژه در کانادا یک بار دیگر به آمریکا میآمدند
و به فضای فیلم «Fantastic Four» ورود میکردند. یا این اوصاف و اتفاقات،
تیم تولید «چهار شگفتانگیز» از استیفن ریوکین یکی از دستیاران جیمز کامرون
در «آواتار» خواستند در جمع کردن قسمتهای نهایی فیلمشان دست آنها را
بگیرد و او هم کمک کرد اما وقتی مجموعه این اخبار به گوش مدیران اجرایی
«استار وارز8» رسید بدیهی بود که به کلی از خیر ترنک بگذرند. این در حالی
است که قسمت هفتم این سری فیلمهای فضایی بدون مشکلی حاشیهای توسط جی، جی
ابرامز تهیه و کارگردانی شده و گمان میرود که 7 ماه بعد در زمان اکرانش
رکود فروش «آواتار» را به عنوان سود سازترین فیلم تاریخ بشکند.
منبع: Hollywood Reporter