محصولات فرهنگی ویدئو رسانه ایرانیان

بهترین های سینمای ایران و جهان را از فروشگاه ویدئو رسانه ایرانیان بخواهید

محصولات فرهنگی ویدئو رسانه ایرانیان

بهترین های سینمای ایران و جهان را از فروشگاه ویدئو رسانه ایرانیان بخواهید

محصولات فرهنگی ویدئو رسانه ایرانیان

قزوین:بلوار سعادت - نبش کوچه گل آرا
تلفن :33661454

اژدها وارد جشنواره می شود

چهارشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۴:۰۴ ق.ظ

مانی حقیقی: اگر باقی فیلم هایم عجیب اند، این فیلم هم عجیب است!


فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی آماده نمایش شد.


فیلمبرداری این فیلم اوایل بهمن سال گذشته در جزیره قشم آغاز شد و بعد از دو ماه و نیم، فیلمبرداری اواسط فروردین به پایان رسید. از نکات جالب توجه فیلم این است که "ترانه علیدوستی" یکی از سرمایه گذاران فیلم «ازدها وارد می شود» می باشد.

داستان یک مادر بزرگ در یک روستا

داستان فیلم «اژدها وارد می شود» در دهه 40 می گذرد. ماجرای فیلم از جایی آغاز می شود که خبر پیدا شدن یک مار بزرگ در یک روستا دهان به دهان می پیچد و زمینه ساز اتفاقاتی می شود.

مانی حقیقی سال گذشته این فیلم را جلوی دوربین برد و تاکنون خبر و عکسی از فیلم منتشر نشده. مانی حقیقی دلیلش برای ساخت «اژدها وارد می شود» در سکوت خبری را این طور توضیح می دهد: علت این که راجع به «اژدها وارد می شود» حرف نزدم این است که تماشاگر از صفر و بدون پیش داوری به تماشای فیلم بنشیند. دوست دارم ببینم وقتی راجع به فیلمی صحبتی نشده و پیش زمینه ای درباره آن وجود ندارد، چه تاثیری روی تماشاگر می گذارد.

دومین همکاری با کریستف رضاعی

بازیگران اصلی «اژدها وارد می شود» امیر جدیدی، همایون غنی زاده، احسان گودرزی، نادر فلاح، علی باقری و کیانا تجمل هستند. موسیفی این فیلم توسط کریستف رضاعی ساخته شده و این سومین همکاری مانی حقیقی با کریستف رضاعی بعد از تجربه موفق «آبادان» و «کنعان» است.

مانی حقیقی که بعد از «اژدها وارد می شود» ساخت «50 کیلو آلبالو» را به پایان رسانده درباره شباهت و تفاوت این دو فیلم می گوید: این دو فیلم تفاوت های زیادی با هم دارند. طبیعتا فیلمنامه هر دو را من نوشتم، اما فکر می کنم پیدا کردن نقاط مشترک شان برای کسی غیر از خودم سخت باشد.

ماجرای تغییر نام به «اژدها وارد می شود»

نام فیلم مانی حقیقی در ابتدا «شن جن ین» بود که به «اژدها وارد می شود» تغییر کرد. ماجرای تغییر نام این فیلم از این قرار است که بخشی که مربوط به این نام در فیلمنامه بود حذف شد و همین باعث تغییر نام فیلمنامه شد.

مانی حقیقی طی روزهای گذشته فرم حضور در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر را برای این فیلم پر کرده و «اژدها وارد می شود» برای نخستین بار در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر رونمایی می شود.

دروغ بزرگی که همه باورش می کنند

مانی حقیقی هنرمندی چندوجهی است. مترجم کتاب "این یک چپق نیست" میشل فوکو، کارگردان مستند "هامون بازان" و مولف کتاب "مهرجویی کارنامه چهل ساله" که نسخه تصویری اش هم در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده، فیلمنامه نویس «چهارشنبه سوری» در همکاری مشترک با اصغر فرهادی و البته کارگردان چهار فیلم بلند سینمایی که هرکدام قابلیت این را دارند که فصل تازه ای در کارنامه سازنده اش بگشایند؛ «آبادان»، «کارگردان مشغول کارند»، «کنعان» و «پذیرایی ساده»، که حالا باید منتظر ماند و دید دو فیلم آخرش «اژدها وارد می شود» و «50 کیلو آلبالو» در چه حال و هوایی ساخته شده اند.

از «50 کیلو آلبالو» به عنوان یک کمدی متفاوت نام برده می شود و «اژدها وارد می شود» هم که نام عجیبی دارد و احتمالا هیچ ربطی هم به فیلم معروف بروس لی ندارد، درباره دروغ بزرگی است که آن قدر تکرار می شود که همه باورش می کنند.

ویژگی بارز فیلم های مانی حقیقی غافلگیر کننده بودن شان است و می توان امیدوار بود که این ویژگی هم چون ساخته های قبلی او، همراه با طراوت و تازگی و خلاقیت باشد. فیلمسازی که با «اژدها وارد می شود» یکی از کنجکاو برانگیزترین فیلمسازان جشنواره امسال است.

یادداشت کارگردان

1. بیش از یکسال از روزی که پیش تولید «اژدها وارد می شود» را شروع کردم می گذرد و امروز فیلم بعد از 62 جلسه فیلمبرداری و هشت ماه صداگذاری و تدوین و ساخت موسیقی به مرحله ساخت تیتراژ رسیده است.

در این فیلم هم مثل سایر فیلم هایم بیشترین زمان را صرف صداگذاری و ساخت موسیقی کردم، نتیجه آن باند صوتی فیلم است و این مرحله ای است که این بار هم مثل همیشه من را بسیار هیجان آورده است. موسیقی فیلم ساخته کریستف رضاعی است و فکر می کنم تاکنون چیزی مشابه آن را نساخته است.

2. تصمیم گرفته ام در مورد فیلم هایم حرف نزنم. این تصمیم ارتباطی با عجیب بودن یا نبودن فیلم «اژدها وارد می شود» ندارد. تجربه این سال ها از ساخت و اکران فیلم به من ثابت کرده است، حرف های کارگردان قبل از نمایش فیلم ذهنیت خاصی برای افراد به وجود می آورد که نتیحه آن اغلب ایجاد سوءتفاهم ها و بدفهمی نسبت به فیلم است.

به همین دلیل از اشباع خبری قبل از اکران «اژدها وارد می شود» جلوگیری کردم، هر چند می پذیرم که فیلم ساختن در سکوت خبری هم می توانند موجب سوءتفاهم های دیگری شود. از نگاه خود من «اژدها وارد می شود» یک فیلم است مثل دیگر فیلم هایم؛ اگر آن ها عجیب اند، این فیلم هم عجیب است.

3. فرم جشنواره فیلم فجر را پر کرده ام و از پذیرفته شدن آن خوشحال می شوم. این روزها در کنار ساخت تیتراژ «اژدها ...» تدوین «50 کیلو آلبالو» را هم پی گیری می کنم و قرار است فیلم نوروز 95 اکران شود. همین طور مستند «مهرجویی، کارنامه 40 ساله» هم قرار است از دهم دی ماه در گروه هنر و تجربه اکران شود و فیلم و تبلیغات آن را آماده می کنم.

احسان گودرزی و مانی حقیقی در فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی


امیر جدیدی و مانی حقیقی در نمایی از فیلم سینمایی "اژدها وارد می شود" به کارگردانی مانی حقیقی


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.