محصولات فرهنگی ویدئو رسانه ایرانیان

بهترین های سینمای ایران و جهان را از فروشگاه ویدئو رسانه ایرانیان بخواهید

محصولات فرهنگی ویدئو رسانه ایرانیان

بهترین های سینمای ایران و جهان را از فروشگاه ویدئو رسانه ایرانیان بخواهید

محصولات فرهنگی ویدئو رسانه ایرانیان

قزوین:بلوار سعادت - نبش کوچه گل آرا
تلفن :33661454

جشنواره فیلم ونیز 2015

چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۳۲ ق.ظ

شیر طلایی به فیلم "از راه دور" از ونزوئلا رسید


هفتاد‌ و‌ دومین جشنواره‌ فیلم ونیز از دوم تا دوازدهم سپتامبر 2015 در شهر ونیز ایتالیا برگزار شد و در نهایت نخستین فیلم ونزوئلایی که تا کنون به بخش مسابقه‌ی جشنواره فیلم ونیز راه یافته، موفق شد بزرگترین جایزه‌ی جشنواره را به دست آورد.

"از راه دور" (انگلیسی: From Afar اسپانیایی: Desde Allá) به کارگردانی "Lorenzo Vigas" شیر طلایی را از کمیته داوران جشنواره به ریاست کارگردان فیلم "جاذبه" (Gravity)، "آلفونسو کائورون" دریافت کرد. "لین رمزی"،"پاول پاولیکوفسکی"،"هو ژیائو ژین" و کارگردان ترکیه‌ای برنده‌ی نخل طلای کن "نوری بیلگه جیلان" دیگر اعضای کمیته داوران جشنواره‌ی امسال را تشکیل می‌دادند.
این فیلم که داستان زندگی مردی 50 ساله با بازی "آلفردو کاسترو" را روایت می‌کند، برنده‌ی غیرمنتظره‌ای‌ به شمار می‌رود حتی با وجود این‌که از نویسنده‌ی شهیر مکزیکی "گیلرمو آریاگا" (نویسنده‌ی "عشق سگی" و "بابل" به کارگردانی "آلخاندرو گونزالز ایناریتو") بهره‌مند باشد.

شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی نیز به یک فیلم اسپانیایی زبان آمریکای لاتین دیگر رسید. "پابلو تراپرو" کارگردان آرژانتینی این جایزه را برای فیلم تحسین شده‌ی "قبیله" که روایتگر داستان یک خانواده گانگستر است کسب کرد.

جایزه‌ی ویژه‌ی کمیته داوران جشنواره به انیمیشنی آمریکایی به کارگردانی چارلی کافمن و دوک جانسون به نام "آنومالیسا" رسید که منتقد نشریه‌ی گواردین آن را یک شاهکار خوانده بود.

جایزه‌ی ماسترویانی که به بهترین بازیگر نوجوان و جوان تعلق می‌گیرد نیز به "آبراهام عتاه" برای فیلم آمریکایی "هیولاهای بی وطن" (Beasts of No Nation) از "کری فوکوناگا" رسید که در زمان فیلم‌برداری 14 سال داشت.

فیلم فرانسوی "رابطه" (L’Hermine) به کارگردانی "کریستین وینسنت" که ماجرای یک قاضی را روایت می‌کند که در میان داوران پرونده‌ای که در دست دارد به طور غیرمنتظره‌ با زنی روبرو می‌شود که در گذشته با او رابطه داشته است، موفق شد دو جایزه‌ی بزرگ دیگر جشنواره را به دست آورد. جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد که "فابریس لوچینی" برای ایفای نقش قاضی بدست آورد و جایزه‌ی بهترین فیلمنامه که "کریستین وینسنت" در مقام نویسنده و کارگردان فیلم آن را دریافت کرد.

تنها جایزه‌ی بزرگی که به فیلم‌های ایتالیایی رسید، جایزه‌ی بهترین بازیگر زن بود که به "والریا گولینو" برای بازی در فیلم "به خاطر تو" (Per Amor Vostro) به کارگردانی "جوزپه گائودینو" رسید.


از دیگر کارگردانان نامداری که در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی امسال حاضر بودند و نامشان در میان نامزدهای کسب شیر طلایی ونیز جای داشت می‌توان به "تام هوپر" کارگردان فیلم‌های "سخنرانی پادشاه" (برنده بهترین فیلم اسکار) و "بینوایان" اشاره کرد که امسال با فیلم "دختر دانمارکی" در جشنواره حضور داشت. همچنین فیلمساز بزرگ روس "الکساندر سوخوروف" که در سال 2011 موفق به دریافت شیر طلایی ونیز برای فیلم "فاوست" شده بود، امسال با فیلم "فرانکوفونیکا" در جشنواره حاضر بود.


"اتم اگویان" (شش بار نامزد نخل طلای کن و دوبار نامزد اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه) با فیلم "یادآوری" و "مارکو بلوچیو" (شش بار نامزد نخل طلای کن) با فیلم "از خون من" نیز از بزرگان حاضر در جشنواره‌ی ونیز امسال بودند

از نکات قابل توجه دیگر جشنواره‌ی امسال می‌توان به حضور "وحید جلیل‌وند" فیلمساز ایرانی با فیلم "چهارشنبه، 19 اردیبهشت" در بخش افق‌های جشنواره که به نگاه‌های نو در سینما می‌پردازد اشاره کرد که افتخاری برای سینمای ایران به شمار می‌آید.



ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.