محصولات فرهنگی ویدئو رسانه ایرانیان

بهترین های سینمای ایران و جهان را از فروشگاه ویدئو رسانه ایرانیان بخواهید

محصولات فرهنگی ویدئو رسانه ایرانیان

بهترین های سینمای ایران و جهان را از فروشگاه ویدئو رسانه ایرانیان بخواهید

محصولات فرهنگی ویدئو رسانه ایرانیان

قزوین:بلوار سعادت - نبش کوچه گل آرا
تلفن :33661454

دکتر کی میتونم بخوابم؟

پنجشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۴، ۰۵:۰۳ ق.ظ

ابراهیم حاتمی کیا و سینمای جنگ دو یار جدانشدنی به حساب می آیند.

حاتمی کیا که کارنامه بلند بالایی در رابطه با ساخت آثار سینمایی مرتبط با موضوع جنگ و حواشی آن دارد،حالااز دیدگاهاجتماعی به مقوله هشت سال دفاع مقدس و تاثیر گذاری آن بر جامعه کنونی پرداخته است. این کارگردان پس از ساخت فیلم "چ" که نگاهی به زندگی شهید چمران بود اینبار با فیلمی اجتماعی بازگشته است.

داستان با سکانس های نفس گیر حمله انتحاری شروع میشود و مخاطب از همان ابتدای فیلم با ماجرای زندگی شغلی حیدر درگیر می شود . پرویز پرستویی به عنوان بازیگر مورد علاقه کارگردان در نقش حیدر که یک محافظ است به خوبی درخشیده است هر چند که در بسیاری از سکانس ها لحن صدای او ناخودآگاه یادآور کاراکتر حاج کاظم است اما پرستویی در قامت یک بادیگارد به خوبی از پس نقش برآمده است.

بادیگارد فیلمی اجتماعی است که طعنه های سیاسی می زند .کاراکتر حیدر به عنوان یک بادیگارد با تاکید سعی دارد، تنها خود را محافظ شخصیت های اول نظام بنامد. حیدر در حالی به روزهای پایان شغلی خود نزدیک است ،هنوز هم با خود و عقاید خود درگیر است. حاتمی کیا این تضاد روحی و اعتقادی شخصیت اول قصه اش را در بسیاری از سکانس ها به رخ مخاطب می کشاند . سکانس های درگیری لفظی حیدر با مافوقش و یا بازجویی چند باره او در رابطه با حمله تروریستی و نمایش ماشین بنز قدیمی او در کنار ماشین های جدید و ... همگی حاکی از مقایسه عقاید این کاراکتر که از دهه شصت می آید با وضعیت سیاسی و اجتماعی حال حاضر جامعه است.

می توان گفت حاتمی کیا با ساخت بادیگارد نشان داد که هنوز هم تعلق خاطر زیادی به فیلم آژانس شیشه ای دارد . حیدر و حاج کاظم هر دو در عقایدی که برای آن جنگیده اند دچار شک می شوند. هر چند حاج کاظم برای دفاع از عقایدش گروگان گیری می کند اما اینبار حاتمی کیا کاراکتر حیدر را به چالش حفاظت از دانشمند هسته ای می کشاند.شاید حاتمی کیا با انتخاب موضوع حفاظت از دانشمند هسته ای سعی دارد اشاره ای به اتفاق ها و روابط سیاسی حال حاضر جامعه داشته باشد.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.